Een bijzondere camping.......

24 mei 2009 - Ashland, California, Verenigde Staten

Vanuit het wijngebied zijn we vertrokken naar Oregon richting Mountain Shasta. Vlakbij deze berg ligt het Siskiyou Lake, waar we weer een heel mooi plekje midden in de bossen hadden. De camping was nog compleet uitgestorven toen we op woensdag aankwamen, wel een apart gevoel. Vanaf vrijdag zou het heel druk worden, want op maandag is iedereen vrij vanwege Memorial Day. Wij hadden een plekje tot zaterdag kunnen regelen, maar voor de twee dagen daarna was het ons nog niet gelukt een plek ergens te reserveren. In de campinggids stond een camping beschreven waar ook je ook naar de sauna kon gaan. Dat vonden Paul en ik wel erg aantrekkelijk, zeker nu Agnes er is. We achtten de kans dat we een plekje konden bemachtigen erg klein (alle campings in Oregon schenen vol te zitten), maar toen ik belde bleek het geen probleem te zijn. Lekker vooruitzicht dus.......

Het Siskiyou meer en Mountain Shasta waren mooi. We zijn de berg opgereden met de camper. Op een gegeven moment kwam er steeds meer sneeuw tevoorschijn en opeens was de weg afgesloten......enorme hoeveelheden sneeuw. Bijzonder om met je slippers in de sneeuw te lopen. Isa had ook absoluut geen gevoel bij de sneeuw. Ze wilde haar schoenen uit en op blote voeten op de sneeuw lopen. Ik waarschuwde haar dat dat best wel heel koud was, maar daar wilde ze niet naar luisteren. Binnen 30 seconden was dat heel hard huilen en wilde ze gelijk terug naar de camper. Sam vond het ook nog niet interessant, want die bleef gewoon slapen. Kunnen Paul en ik toch nog voorlopig alleen op wintersport :-).

Na lekker een paar dagen bij het meer te hebben gehangen en ‘s avonds heerlijk te BBQ-en en bij het kampvuur te zitten, zijn we vertrokken richting de camping met sauna, hot tubs en zwembad. Agnes had al aangegeven dat ze het prima vond als wij daar ‘s avonds met z’n tweetjes naar toe zouden gaan. Toen we de camping opreden, leek het behoorlijk alternatief (je kan het ook new age of hippieachtig noemen....) te zijn. De registratie bij het kantoortje bevestigde dat. En toen reden we de camping op......We waren gewoon terecht gekomen bij een soort woonwagenkamp (de foto’s laten dat ook goed zien). De camper van onze buurman was een grote vuilnishoop met blikjes bier en ander afval. De ranzigheid leek wel uit de ramen te groeien. Alle campinggasten woonden hier met uitzondering van ons en nog twee campers. Een bijzondere ervaring en ook een heel bijzondere geur. Het water dat hier uit de kranen kwam stromen rook niet echt fris en wel naar riolering. We begrepen nu ook waarom het zo makkelijk was een reservering te maken.

Nadat de camper stond, zijn we gelijk naar het zwembad gegaan, eens kijken wat we daar aantreffen. Het zwembad was oud, maar heerlijk, de hot tubs hadden dezelfde geur als het water uit de kraan. Maarja, het water was helend en gezond, dus gingen we er toch maar inzitten. Paul en ik zaten nog wel te twijfelen over onze avondsessie......Uiteindelijk wel gedaan en was ook anders dan anders. Wij gingen de sauna in en daar was het pikdonker, alleen van buitenaf scheen er een klein beetje licht naar binnen. Paul meldde het bij het kantoortje en daar werd aangegeven dat de lamp het niet deed.....Zover waren wij ook gekomen. Een lamp vervangen was blijkbaar geen optie. Vervolgens kwam er een man binnen met z’n kleren aan en cowboylaarzen in z’n handen. Hij zette z’n cowboylaarzen neer (met sokken erin) en ging met veel geluid bij de sauna staan en in z’n handen wrijven alsof hij bij een haardvuurtje stond. Dat werd natuurlijk snel veel te heet, dus ging hij met veel gekreun en gesteun op een bankje klimmen. Na 2 minuten veel herrie te hebben gemaakt, vertrok hij weer met z’n cowboylaarzen. Bracht wel een leuk gesprek op gang in de sauna. De sauna was fijn en rook heerlijk, ik had alleen nog wel wat moeite met de geur van het water van de douche en de hot tubs. Bleef gelukkig niet hangen op je huid, dus toen ik in bed lag, had ik wel dat heerlijke rozige gevoel dat je na een avondje sauna kan hebben. Na nog een nachtje hier te hebben geslapen (en niet meer naar de sauna te zijn geweest), vonden we het wel weer prima om naar de volgende plek te rijden.

1. Louis Moolenaar:
    13 juni 2009
    Lieve Paul en Gaby,
    Ik blijf het gaaf vinden om op zon grote afstand jullie avonturen mee te kunnen maken. En met de foto's erbij is het een levendige ervaring. Het tovert blije gezichten om te bedenken dat jullie het zo lekker hebben daar. En blijkbaar is het precieven prima om op zeer bijzondere plekjes te komen.
    Hier alles prima. Het is lekker weer op het moment en Elske heeft vanaf vandaag zwangerschapsverlof. Ze is er echt aan toe. Ik heb het nog een week druk met trainingen en dan wordt het voor mij ook heerlijk rustig. Dan ga ik wat aan het huis klussen, kinderrkamer etc... en wat meer aan theorie en basis voor trainingen knutselen... Kortom: we vermaken ons wel! Het zijn drukke weken/maanden geweest. Uitgezonderd twee weken die we vrij hadden gepland (met wel een 2 daagse syst werk opleiding er in...). We zijn in navolging van jullie met een kampeerbusje op pad geweest. Elske, ik en de kids vonden het heerlijk en overwegen een kleine VW bus te kopen om af en toe eens op pad te gaan...
    Je ziet: het is besmettelijk!!!
    20 juli is Elske uitgerekend en we verheugen ons op de nieuwe telg. Nou, ik wens jullie een heerlijke tijd toe, veel plezier en geluk en schone campings!
    Lieve groeten,
    Louis en Elske.
  2. jozé:
    15 juni 2009
    Hè Pauli, heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!(ik hoop tenminste, dat Robert zich niet vergist, want ik dacht dat je op 3 juni jarig was). Anyway, 't is ongetwijfeld een hele aparte verjaardag, zo met z'n vieren op avontuur in de States. Goed hoor, dat jullie twee 't voor elkaar hebben gekregen! Veel liefs en baci ook voor Gaby, Isa en Sam. Jozé - italyitaly
    M'n gedachten gaan vandaag ook uit naar Henny, die ook op 15 juni jarig was. Peace-Pace-Vrede voor haar.
  3. Edith:
    15 juni 2009
    Dag lieve mensen,
    het zou natuurlijk niet zo kunnen zijn dat ik de verjaardag van Paul vergeet als jullie toevallig even weg zijn.... van harte gefeciliteerd zeg! Hebben jullie een gezellige verjaardag (gehad)? Zal wel heel bijzonder zijn geweest. En hopelijk dit keer wel met een blauw taartje! Of moest het weer roze zijn? ;-). Zo te horen en te lezen hoeven we ons geen zorgen om jullie te maken. Gelukkig maar. Blijf er zo van genieten, veel plezier met de hele family!
    Liefs, Edith & co
  4. Emijet:
    26 juni 2009
    Wa't is het toch geweldig om zo de foto's te zien en de verhalen te lezen van jullie fantastische reis. Geniet ervan...

Hier alles oke........ T'loe, groetjes Emijet :-)
  5. Agnes van der Spek:
    26 juni 2009
    Verslag van Agnes v.d.Spek (moeder van Paul) van mijn buitengewone reis in de
    camper van Paul en Gaby (14-5-09 – 07-06-09)

Ik stapte in bij San Francisco…. Daar werd ik zo enthousiast ontvangen door Paul-Gaby-Sam-maar vooral Isa!! Hartverwarmend na zo’n 10-uur durende
    vliegreis! We reden meteen naar de camping Petaluma, waar de grote camper ons
    opwachtte. Hij is groter en luxer dan ik gedacht had. Goed te slapen met z’n 5-en!
    We aten daar altijd buiten, want de temperatuur was steeds heel goed.
    Ik had het geluk dat Gaby graag kookt en Paul houdt van barbecuen, (Wat dachten
    jullie van grote garnalen en heerlijke mais?) dus wat wil ik nog meer?!
    Dus heb ik mezelf maar opgeworpen om de vaat te doen. Dat is het enige
    dat niet in de camper zit: vaatwasser. En wat dachten jullie van een kampvuurtje
    ’s avonds onder de sterrenhemel. Helemaal te gek.
    De volgende dag zijn we naar een mooie vineyard in de Nappa-valley en daar heerlijke
    wijn geproefd en uiteraard meegenomen. Het was daar ook leuk voor de kinderen,
    daar ze ons met een treintje over het terrein reden.
    Het is inmiddels 30 gr. Geworden en heerlijk vertoeven in het zwembad op de camping.
    Isa is al aardig watervrij!
    Vandaar uit gingen we naar Mount Shasta – naar het Noorden. Deze berg was goed te zien
    vanaf het meer Siskiyou, dat bij de camping lag, een camping onder de naaldbomen.
    We (althans Paul, alle lof) zijn met de camper de berg op gereden tot aan de sneeuw/ijs-
    grens. Schitterend je waant je in een wintersportgebied. Het was overal druk dit weekend was het Memorial Day, dus alle Amerikanen vrij!
    ‘s Avond “ontmoetten” we op de camping in het restaurantje een aantal Hell’s Angels met hun families. Maar ze waren heel vredelievend; hun motto was “Sober and clean”.
    Na een paar dagen naar de volgende camping gegaan Jackson Well’s Springs. Een camping met verwarmd zwembad en sauna. Dat leek Paul en Gaby wel wat. Maar zoals zij al vermeld hebben
    het was een New Age camping, oftewel zoals ik het zei: Back in the sixtees!! Heel apart en dat zullen we niet snel vergeten! Dit was in Ashland. Bij de volgende camping stonden we in een prachtig statepark bij het Lost Creek Reservoir (meer).
    We hebben nu Californië verlaten en komen in Oregon, ten noorden van Medford bij Casey.
    Hier hadden we een groot grasveld voor ons met aan de overkant een speeltuintje voor de kinders. Van hieruit zijn we op weg gegaan naar het Crater Lake. Onderweg de snelstromende rivier Roque River gezien. Wat een kracht en wat een kolkend water. Schitterende foto’s !!!
    Toen naar Crater Lake, wat geweldig, boven op de berg een kratermeer. Hier word je stil van.
    Dit was wel een van de hoogtepunten van mijn reis. Heel helder water – 2 km diep -. Paul heeft schitterende foto’s gemaakt. Het lijkt net een spiegel!
    Isa liep op haar blote voetjes in de sneeuw/ijs – wat haar uiteraard niet goed beviel!
    Toen naar de kust gereisd – bij Coos Bay. ’s Avonds nog naar de Sunset Bay Beach gegaan voor de ondergaande zon. Daar hoorden we de zeehondjes!!! Hier aan de kust is het wat koeler maar
    wel aangenaam. Zelfs ’s avonds nog om het kampvuurtje gezeten, terwijl de mist langzaam op kwam, maar de volgende dag weer zon. De weg langs de kust was geweldig. Mooie uitzichten
    over de kust, stranden en baaien. De zeehonden lagen hier op de rotsen langs de kust.
    Daar in een plaatsje Florence (jazeker in Amerika ook) heerlijke seafood gegeten ’s middags en Sam en Isa doen dan gewoon mee, leuk hoor!
    1-6—09 alweer! Op naar Newport waar we het aquarium bezocht hebben. Dat was inderdaad heel mooi en de otters en pinquins waren het leukst voor Isa en Sam. Meteen doorgereden naar een camping boven Portland, waar ook een zwembad was….maar dichtbij het vliegveld……
    Af en toe leek het of de DC 9’s de camper doorvlogen!! Toch maar een rustige camping ten zuiden van Portland opgezocht en daar gebleven tot ik vertrok(7-6-09). In Portland de kermis bezocht, waar Isa en Sam genoten hebben. Maar het meeste plezier hebben ze in het kinder –museum gehad. Daar konden ze van alles doen. Een winkeltje, een restaurantje, klei-kamer-water-kamer, theatertje met verkleedspullen, schminken etc. Sam stond uren bij een buis waar balletjes werden opgezogen en weer werd terug gestort in een bak. En ze mochten alles zelf doen. ’t Einde voor de kinderen! Een ideetje voor Nederland???
    Paul was binnenkort jarig en daarom zijn we alvast uit eten gegaan voor zijn verjaardag. (Dan ben ik inmiddels richting Ned.gevlogen). Voor hem speciaal de Kings Crab gegeten, zalig….
    Zo kwam er een eind aan deze voor mij – heerlijke – vakantie. Paul en Gaby zijn zo geweldig voor mij geweest – hartelijk dank daarvoor. En ik heb vooral ook genoten van Isa en Sam.
    En de cliché’s over schoonmoeders heb ik hierbij teniet gedaan.
    Kortom ik kan het jullie aanbevelen. Ik geniet steeds weer van de foto’s en dan komen de beelden weer tevoorschijn. Ik heb heel veel gezien, vooral heerlijk omdat ik veel dingen relaxed heb gezien vanuit de camper terwijl Paul reed.
    Paul en Gaby & Isa en Sam een dikke kus en thanks – thanks – thanks.
  6. laura buskermolen:
    29 juni 2009
    Hoi Gaby,

Even een nieuwtje van mijn kant. Ik ga vanaf volgende week elke woensdagochtend een hatha yoga les geven in Flim's yoga studio. Ongelooflijk he?
    Na een gesprek met Diana waarin ze mij aanraadde na het examen te gaan lesgeven heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken. Ik vroeg aan Flim of ik kon invallen in vakanties of tijdens ziektes. Maar er was direct een vacature. Wel heftig maar je moet ergens beginnen. Zo snel kan het gaan dus. Bereid je maar alvast voor.
    groetjes,
    Laura